Beras Putih vs. Beras Perang dan Beras Rebus

Beras putih dihasilkan daripada padi. Apabila kulit luar dibuang dan hanya tinggal selaput bran pada beras, ia beras perang. Jika bran juga dibuang, ia dinamakan beras putih.

Oleh itu beras perang mempunyai serat yang lebih banyak (kira-kira 5%) dan ini menyebabkan bacaan GI menjadi rendah beranding dengan beras putih.

Selain itu kadar mineral dan vitamin beras perang lebih tinggi dari beras putih.

Selain dari beras perang, beras rebus (parbolied rice) juga mempunyai serat, mineral dan vitamin yang lebih banyak berbanding dengan beras putih. Bacaan GI pun lebih rendah dari beras perang.

Beras rebus dihasilkan dari proses pengewapan yang meninggalkkan lebih banyak selaput bran pada permukaan padi.

Selaput bran ini mempunyai kandungan mineral (seperti potassium), vitamin (seperti vitamin B kompleks dan vitamin E tocotrienol) dan fitokimia (seperti orizanol dan ferulik),


Dengan menukarkan pengambilan beras putih kepada beras perang atau beras rebus, dapat mengurangkan risiko mendapat masalah obesiti, diabetis mellitus dan serangan sakit jantung.

Saya kadang kala mengunakan beras perang atau beras rebus untuk memasak nasi goreng untuk anak-anak. Saya campurkan sedikit minyak zaitun ke dalam masakan, bersama sayur yang dipotong halus yang banyak, dan telur.

Gabung minyak zaitun dan beras peras/rebus menjadikan makanan kita menjadi lebih padat denga nutrisi. Saya mengamalkan minyak zaitun OLIVIE setiap hari.

Boleh klik butang berikut untuk mendapatkan minyak zaitun OLIVIE yang terbaik.

#oliviedrzubaidi
#nutrisidrzubaidi

Artikel asas: FB Page Dr Zubaidi Haji Ahmad

Mengapa Makanan Berkhasiat Lebih Mahal, Tambahan Yang Organik?

Hujung minggu yang lalu Haji Firdaus bersama tim menguruskan Karnival Sihat Masjid 2.0 yang beralngsung di Masjid Seremban Jaya. Salah satu acara pada malam 17 November adalah Forum Kesihatan Islam yang dikendalikan oleh seorang moderatpr dan dua orang panel. Di penghujung forum jemaah diberikan peluang untuk bertanya dan antara salah satu soalan yang ditanya kepada panel berbunyi;

Kenapa makanan-makanan semulajadi dan organik ini agak mahal harganya?.

Hj Firdaus terasa gatal tangan nak pegang mikrofon untuk jawab tetapi nanti orang tengok pelik pula. Inilah perkara yang sering dikongsikan dengan rakan usahawan bagaimana memahami kedudukan makanan ‘natural’ dan organik ini dalam kehidupan. Majoriti orang bercakap tentang isu harga ini. Tapi Hj Firdaus nak kongsikan satu konsep mudah agar yang bertanya dapat ambil sedikit asas mudah unutk dijadikan rujukan.

Badan manusia ini terdiri daripada sel-sel dan tisu-tisu. Mereka ini perlukan makanan yang mempunyai nutrisi berikut bagi memastikan setiap organ dan sistem badan berfungsi dengan baik. Nutrisi yang dimaksudkan adalah:

  • Karbohidrat lengkap
  • Lemak Sihat
  • Vitamin
  • Mineral
  • Protein

Yang mana kesemua di atas perlu hadir bersama seratnya. Ada satu lagi nutrisi yang penting iaitu AIR. Lima kategori di atas yang kita sebut sebagai makanan. Walaupun dalam makanan tersebut mengandungi air, tetapi badan kita perlukan air sekurang-kurangnya 2.5 hingga 3.0 liter air sehari.

 

Lihat makanan segera, jajan, makanan yang diproses dan seangkatan dengannya. Memang harganya lebih murah berbanding harga makanan semulajadi. Akan tetapi kita perlu perhatikan dan menggunakan akal dan bertanya;

Dimanakah khasiat dan nutrisinya snek (jajan), makanan segera dan makanan yang diproses?

 

Tiada kan? Layakkah kita panggil ianya makanan atau tidak kurang sam dengan sampah (crap)?. .Jika kita ambil kesemua itu, ianya tidak memberi manfaat kepada badan. Hanya sekadar rasa kenyang sementara. Malah ‘all those crap’ akan menjadi bahan yang mudarat kepada badan dengan bahan perasa, pengawet, pewarna, vitamin tiruan, mineral tiruan dan bahan kimia lain. Seakan kita meracuni tubuh kita pula dengan bahan sedemikian. Walaupun dengan kuantiti yang dibenarkan, ianya bermakna tidak memebri mudarat sewaktu anda memamakannya tetapi kesan jangkamasa panjangnya tiada siapa akan bertanggungjawab.

Lain pula dengan makanan semulajadi seperti buah-buahan, sayur-sayuran, beras perang, kekacang, semuanya hadir dengan nutrisi yang lengkap dan seimbang secara semulajadi. Manakala yang organik itu bermakna bebas dari racun serangga & baja kimia. Ianya tidak tahan lama, perlu penyimpanan yang baik, manakala dalam fasa perusahaan perlu berperang dengan serangga dan makhluk perosak. Itulah kitaran semulajadi. Yang ini sebenarnya yang kita namakan makanan sebenar (real foods). Ada juga makanan yang tinggi nilai antioksidan dan itu dinamakan superfoods / functional foods.

Sekarang kita dah punya asas apa yang dinamakan makanan sebenar dan bukan makanan sebenar (fake foods). Natural foods bukanlah mahal, tetapi memang itulah harganya. Yang menampakkan ianya mahal kerana fake foods itu dijual lebih murah berbanding real foods.

Habis tu nak makan apa bila rasa lapar? Pesanan Haji Firdaus mudah, sebelum kita nak makan tu perhatikanlah makanan etrsebut dan rujuk elemen di atas samada ianya kategori real foods atau fake foods. Selain dari waktu kita makan berat, bilamana kita terasa lapar , carilah buah potong yang pelbagain warna dan rasa, ambil satu sudu minyak zaitun Olivie Plus 30x dan perbanyakkan minum air masak. Itu lebih baik.

Lebih Sihat dan Bertenaga.

Haji Firdaus.

 

Kepada yang nak dapatkan Olivie Plus 30x, boleh tekan butang berikut.

Sayheart Energy Drink-Mudah Disediakan

Bagi yang mementingkan khasiat dalam pemakanan kadang-kadang terasa tak mahu memasak dan mahukan sesuatu yang ringkas tetapi mahu kekal bertenaga sepanjang hari, boleh cuba resepi minuman berkhasiat berikut:

Bahan-bahan:
– 1 cawan susu segar
– 5 biji kurma ajwah
– 2 biji buah tin separa kering

Cara penyediaan:
– buang biji dari buah kurma ajwah
– masukkan susu segar, isi kurma dan buah tin dalam pengisar. Kisar sehingga hancur.
– tambahkan air jika perlu

Saranan hidangan:
– Ambil 2 sudu minyak zaitun Olivie Plus 30x
– minum secawan Sayheart Energy Drink

Ianya pasti lazat dengan manis buah. Hidangan yang lengkap dengan lemak sihat, vitamin, mineral dan serat.

Cubalah!

Dapatkan Olivie Plus 30x anda hari ini.

MANFAAT MAKAN MINYAK ZAITUN EXTRA VIRGIN KEPADA TUBUH

Ramai masyarakat di negara ini yang masih keliru tentang manfaat atau kaedah memakan minyak zaitun dalam kehidupan.

Apapun pandangan, ianya mesti bersandarkan fakta atau kajian yang kukuh untuk kita jadikan rujukan hatta ianya datang dari seorang yang berpangkat Doktor, Ustaz, atau seumpamanya. Tambahan pula amalan minyak zaitun di negara kita adalah bukan budaya asal kerana kita tidak mengeluarkan minyak zaitun tetapi, merujuk kepada amalan masyarakat Mediterranean yang disokong oleh kajian santifik tetang minyak zaitun ianya mendapat pengiktirafan badan antarabangsa seperti American Heart Association (AHA), US Foods & Drugs Administration (USFDA) dan sebagainya.

Dalam dunia minyak zaitun ianya terdapat 5 jenis. Di mana pelbagai kualiti bergantung kepada proses dan komposisi. Untuk tujuan kesihatan, jenis yang disarankan untuk dimakan adalah jenis Extra Virgin Olive Oil. Samada dicampur dalam makanan atau dimakan terus kerana:

  • Prosesnya hanya sekali perahan, tidak menggunakan haba, diperah secara mekanikal
  • Tidak dicampur minyak lain
  • jadi komposisinya kaya dengan asid lemak tidak tepu (unsaturated fats), kaya vitamin asal.

Berbeza dengan jenis lain seperti Virgin Olive Oil, Pomace, Light & Extra Light. Minyak jenis ini telah melalui perahan ke 2, yang dicampur minyak lain, atau perahan yang mengenakan haba tinggi bagi memaksimumkan minyak dari proses perahan. Proses2 ini sebenarnya mengubah komposisi asal dan mengurangkan khasiat. Tidak sesuai diambil secara terus.

Persoalannya bolehkah minyak zaitun dimakan terus?

Sekali lagi kita nilai sesuatu berdasarkan fakta dari hasil ujian oleh pakar bidang sains dan juga kita sebagai orang Islam perlu rujuk juga kupasan orang-orang yang arif dalam bidang agama bersandarkan tadabbur ayat dan tafsir. Jika sesiapa pun hadir dengan rumusan dari pembacaan atau pendengaran maka selayaknya kita nilai betul-betul.

Pembentukan manusia terdiri daripada sel-sel yang membentuk organ dan tisu. Gabungan organ-organ membentuk sistem yang terdapat dalam tubuh manusia.

Sel-sel memerlukan makanan untuk membekalkan tenaga dan pembentukan sel-sel baru menggantikan sel-sel lama/mati terus berlaku. Pemakanan yang baik membantu perlindungan dan penghasilan sel yang berkualiti justeru menyumbang kepada kesihatan yang baik. Malah ianya juga membantu memperbaiki kesihatan organ/sistem badan yang mempunyai masalah.

Minyak zaitun extra virgin sangat tinggi kandungan lemak tak tepu dan mengandungi jumlah vitamin E dan K yang paling cukup nisbahnya. Ianya juga kaya dengan antioksidan, yang mempunyai manfaat besar kepada kesihatan.
_Sumber: https://www.healthline.com/nutrition/extra-virgin-olive-oil#section2_

Dalam artikel di atas disertakan journal dan keputusan kajian bagi setiap kenyataanya. Salah satu journal yang dalam artikel ini adalah seperti berikut:
_https://www.cambridge.org/core/journals/nutrition-research-reviews/article/phenolic-compounds-of-olive-oil-structure-biological-activity-and-beneficial-effects-on-human-health/EE4FA28B6CD751AA15B278589A447A3D_

Dari sudut Al-Quran, minyak zaitun disebut 6 kali secara jelas dan terdapat hadis sohih tentang amalan minyak zaitun.

“Makanlah minyak zaitun dan berlumurlah dengannya kerana ia datang dari sumber yang diberkati” -HR At-Tirmizi & Ibnu Majah

Sebagai seorang muslim, apakah rujukan utama kita? Sudah tentu Al-Quran & Hadis. Sains merupakan salah satu cabang ilmu dari Al-Quran. Dan dua bidang ilmu ini wajib diambil kira dalam menerangkan sesuatu perkara.

 

Pesanan Untuk Difikirkan

Minyak zaitun extra virgin adalah makanan yang sangat sihat. Adapun golongan yang mempertikai dengan menyabitkan kes-kes tertentu, harus dikaji dengan teliti apakah jenis minyak zaitun yang terlibat. Pastinya bukan disebabkan pengambilan jenis extra virgin tulen.

Bagi orang yang mengalami penyakit jantung atau berisiko tinggi untuk mendapatkannya pada masa akan datang, minyak zaitun adalah berfungsi sebagai “superfood.”

Walau bagaimanapun … ia amat penting untuk mendapatkan jenis yang betul. Iaitu, minyak zaitun extra virgin tulen yang belum dicampurkan dengan minyak yang lebih murah. Cari yang diikitiraf organik oleh badan2 yang sah seperti USDA Organik. Dengan proses dan ketulenannya, sudah tentu harganya bukan semurah yang telah dicampur. Keputusan pilihan anda mempengaruhi kesihatan anda.

Manfaat lemak yang indah ini adalah antara beberapa perkara yang kebanyakan orang dalam bidang pemakanan sebenarnya bersetuju. Janganlah anda terpedaya dengan kenyataan yang tidak mempunyai sokongan fakta yang relevan.

Bacaan lebih terperinci tentang minyak zaitun Olivie Plus 30x:
http://www.olivie.ma/malay/beneficial-effects.html

PERKARA ANDA PERLU TAHU TENTANG KENCING MANIS

Karbohidrat merupakan nutrien yang diperlukan oleh badan untuk membekalkan tenaga. Ianya boleh hadir dari sumber semulajadi atau yang telah diproses. Pengambilan karbohidrat sangat berkait rapat dengan masalah kencing manis/diabetes/tinggi kandungan gula dalam darah.

 

Sumber semulajadi hadir dengan serat yang mempunyai nilai mineral & vitamin. Atau lebih dikenali sebagai karbo kompleks. Manakala yang telah diproses adalah yang telah dibuangkan seratnya bagi mendapat kuantiti ataupun tujuan untuk nampak elok. Jenis ini dipanggil karbo ringkas. Dan ianya tiada serat, tiada vitamin dan tiada mineral. Hanya kalori semata.

 

Jadi, apa kaitan dengan kencing manis?

Dalam kehidupan seharian kita akan makan nasi putih, roti, kuih, biskut dan air manis. Ini normal. Kalau tak makan ni nak makan ape? Betul tak? Dulu saya pun begitu, tapi bila sedar hakikat ianya boleh membawa kepada risiko kencing manis, sakit jantung terus saya hentikan dan gantikan dengan sumber lebih baik.

 

Begini, karbohidrat yang kita makan apabila masuk dalam badan akan diurai menjadi gula (glukosa). Badan kita hanya memerlukan gula dalam kuantiti tertentu dan apabila ianya tidak digunakan ianya akan disimpan sebagai lemak. Manakala jika ianya berlebihan, ianya akan disimpan sebagai lemak pada otot2, organ dan anggota badan.

 

Bagi karbohidrat kompleks, kadar uraiannya agak perlahan kerana ada fibre/serat. Tetapi karbo ringkas, ianya sangat cepat ditukar menjadi gula dalam badan. Gula putih adalah sejenis karbo ringkas. Dari tebu melalui beberapa proses di mana tiada serat yang tinggal. Apabila masuk dalam badan memang akan dikesan sebagai gula. Kemudian bermulalah perjuangan organ pankreas untuk mengeluarkan hormon insulin bagi mengangkut gula dalam darah kepada sel untuk ditukarkan kepada tenaga.

Apabila kita memilih karbohidrat, kita akan dengar orang mula bercakap tenatng Glisemic Index (GI). Ia adalah ukuran kadar kecepatan karbohidrat itu ditukar menjadi gula.

Kuantiti gula yang terlalu banyak dan begitu cepat masuk dalam badan terus ke diserap ke dalam darah membuatkan pankreas berkerja pada kadar lebih dari maksimum sehingga tidak cukup bagi menampung keperluan. Lama-kelamaan pankreas pun penat dan jadi tidak efisien dalam bertindakbalas dan penghasilan insulin.

 

Bila kuantiti gula terus menerus masuk ianya tidak lagi mampu merembeskan insulin pada kadar dan kuantiti yang sepatutnya..maka gula tersebut akan terus berada dalam darah. Ini yang kita panggil ‘sugar spike’. Dan sel pula tidak lagi dapat bergantung kepada insulin sebaliknya mencari sumber dari tisu, otot dan organ lain.

 

Pada usia muda kita tak rasa akan kesan kepada pankreas, hakikatnya di dalam badan pankreas cukup tertekan untuk berfungsi. Dalam jangka masa panjang terjadilah diabetes atau namanya kencing manis.

 

Apakah simptom seseorang itu mula punyai kandungan gula semakin tinggi?

Cara nak tahu anda mungkin berisiko menghidap diabetes adalah untuk perhatian jika ada simptom-simptom berikut;

  • cepat lapar walaupun baru makan
  • kerap berasa letih
  • ketagih minuman atau makanan manis
  • mudah dahaga
  • kerap kencing
  •  belly fat semakin naik

Ini sebenarnya sebagai petanda bahawa jika tidak dijaga pemakanan pasti kemudian hari kita akan menghidap diabetes dan membawa kepada banyak penyakit lain antaranya:

  •  Masalah kulit
  •  Obesiti
  • Masalah saraf yang membawa kepada masalah sembelit
  • Luka lambat pulih
  • Masalah penglihatan; rabun, katarak, glaucoma
  • Masalah kardiovaskular: darah tinggi, strok, penyumbatan salur darah, serangan jantung,
  • Kerosakan buah pinggang
  • Risiko kanser
  • Risiko fatty liver

 

Jadi bagaimana cara untuk mengatasi/mencegah kencing manis/diabetis?

Kadang-kadang kita terlepas pandang dan sempit pemikiran tentang gula dalam pemakanan harian. Kita hanya berfikit tentang gula putih. Sebalikya nasi putih, roti-roti berasaskan tepung gandum biasa juga merupakan penyumbang kepada masalah kencing manis.

Pertama; memang kena hentikan sumber/punca masalah. Tinggalkan segala karbo ringkas (3P). Gantikan dengan karbo kompleks.
❌ gula putih: minuman manis bergula, susu pekat
❌ roti berasaskan tepung gandum biasa: roti buku, roti canai, tosei,
❌ nasi putih/beras biasa

Bagi yang sihat boleh ambil tetapi bukanlah selalu. Paling baik gantikan beras putih kepada beras perang atau beras rebus. Pilih roti wholemeal.
Masukkan pengambilan extra virgin Olive Oil dalam pemakanan harian. Cadangan saya Olivie Plus kerana kahsiatnya adalah 30x ganda berbanding minyak zaitun biasa.

Kedua, banyakkan makan sayur2an dan buah2an campuran pelbagai warna dan rasa. Harus diingat, jangan asyik nak buah manis je. Dan jangan pula asyik buat jus yang seratnya dibuang. Makan dalam buah itu sendiri lebih baik. Gunakan cuka buah tin dan lemon dalam menyediakan salad. Campurkan sedikit serbuk kayu manis ceylon ke dalam makanan dan minuman.

Ketiga, perbanyakkan minum air masak. Sedangkan kereta perlukan air untuk berfungsi dengan baik, apatah lagi manusia. Minum air meneral 1.5L dari pagi sampat tengah hari, kemudian 1.5L lagi dari tengah hari sampai malam. In syaa Allah mencukupi.

Keempat, berpuasa. Tidaklah Allah mewajibkn puasa di bulan ramadhan melainkan ianya ada hikmah untuk kesihatan kita. Nabi Muhammad SAW menjadikan puasa isnin&khamis satu sunnah salah satu hikmahnya adalah bertujuan untuk merehatkan sistem badan. Tetapi jangan pula semasa berbuka kita masih ambil makanan-makanan yang memberati sistem badan dan makan secara berlebihan.

 

Apakah cadangan makanan superfoods untuk pesakit diabetes?

Kalau dirujuk asas konsep pemakanan & nutrisi, setiap orang perlukan minyak zaitun samada yang sihat atau yang sakit.

Monounsaturated fats & antioksidan dalam olive oil membantu untuk improve fungsi  organ & sistem.

Dalam kes diabetes, minyak zaitun merupakan suatu keperluan untuk membantu membaikpulih sistem pankreas kita.

Kepada pesakit yang tiada masalah buah pinggang:

Cuka teen & kayu manis memberi kesan langsung kepada kandungan gula di dalam darah. Mineral bernama potassium dalam cuka & mineral dalam kayu manis memberi kesan yang cepat kepada bacaan gula dalam darah.

Jadi kombinasi 3 produk (minyak zaitun, cuka & kayu manis) adalah ramuan yang disarankan untuk bantu ikhtiar mengatasi masalah diabetes disamping kawal pemakanan harian dan ambil air masak yang secukupnya.

 

Dapatkan set atasi diabetes anda hari ini. Klik butang di bawah.

 

MEMAHAMI KHASIAT MINYAK ZAITUN EXTRA VIRGIN

Golongan yang mengamalkan memakan minyak zaitun dikalangan masyarakat Malaysia adalah terlalu minoriti. Samada masyarakat kita tidak mengetahui khasiat minyak zaitun, tidak didedahkan manfaat kepada kesihatan, atau terlalu skeptikal dek kerana minyak zaitun dari bukan sumber yang asli.

Situasi ini berbeza dengan masyarakat Mediterranean dan Eropah yang menjadikan minyak zaitun sebagai makanan harian. Apa bezanya amalan minyak zaitun antara kita dan mereka? Salah satunya adalah penyakit tidak berjangkit seperti kanser, jantung & kencing manis pada usia muda serta nisbahnya terhadap jumlah penduduk.

Sebelum kita memahami tentang khasiat minyak zaitun kita fahami dahulu hikmah dan suruhan penjagaan pemakanan. Sudah tentu kita pernah dengar ungkapan ‘Ingat 5 Perkara Sebelum 5 Perkara’ di mana salah satunya ialah NIKMAT SIHAT SEBELUM SAKIT. Hanya yang merasai sakit mengerti akan nikmatnya sihat. Ramai yang lupa akan nikmatnya sihat dikala badan masih gagah dan mampu melakukan semua perkara tetapi lebih rasa menghargainya apabila mula sakit. Sakit yang sekejap seperti demam, selsema dan sakit-sakit ringan merupakan peringatan Allah kepada kita dan tanda kasih dan sayangNya kepada kita. Untuk kita mengingat kembali akan salah laku atau kealpaan kita terhadap perintah Allah SWT.

Akan tetapi, apabila sesuatu penyakit berat menimpa, seperti jantung, kencing manis, kanser, dan sebagainya ada yang terus meletakkan ianya adalah takdir dan dirinya sedang diuji. Ya betul sedang diuji. Tetapi Allah sebenarnya mahu kita dan orang lain turut berfikir, apakah kesalahan yang kita lakukan. Salah satunya adalah tabiat pemakanan yang tidak baik yang akhirnya menganiaya badan sendiri sehingga mendapat sakit.

Pesanan Allah SWT dalam Surah Abasa Ayat 24 adalah untuk manusia melihat kepada pemakanan begitu jelas.

Dan juga banyak ayat2 lain yang menyebut untuk makan dari sumber tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan. Ada yang disebut secara jelas seperti Zaitun, Tin, Kurma, Delima, Anggur dan Pisang.

Zaitun yang disebut pula adalah dalam bentuk minyak. Hakikatnya kita hari ini telah dikelirukan bahawa setiap minyak adalah tidak baik. Sedangkan banyak kajian dan journal menunjukkan khasiat minyak zaitun merupakan salah satu jenis nutrisi yang diperlukan badan setiap hari. Walhal ianya adalah makanan yang kita perlukan setiap hari. Majoriti komposisinya adalah dari lemak jenis tak tepu (un-saturated fats) dan mempunyai sifat antioksidan, antikeradangan yang menyumbang kepada perlindungan kepada tubuh badan. Ia juga mengandungi vitamin.

Salah satu kehebatan minyak zaitun sehingga disebut dalam Al-Quran dan menjadi amalan adalah kerana terdapat sejenis antioksidan (hidroxytyrosol) yang hanya terdapat dalam minyak zaitun. Ianya merupakan antioksidan paling berkuasa dan cepat meresap ke dalam tubuh.

Lemak/Minyak yang dikatakan tidak baik itu adalah yang diproses menjadi transfat (lemak terhidrogen) dan yang tinggi lemak tepu (saturated fats). Banyak terdapat dalam makanan yang diproses seperti daging burger, sosej dan makanan bergoreng.

Kita perlukan makanan untuk bekalkan tenaga yang kita boleh dapati dari karbohidrat & lemak sihat. Disamping itu juga, tubuh kita perlukan nutrisi seperti protin, mineral, vitamin, serat dan air untuk fungsi2 yang tersendiri. Kegagalan tubuh untuk dapat kesemua nutrisi ini dalam kuantiti cukup dari sumber yang semulajadi akan membawa kepada gangguan sistem, organ hatta kepada sel itu sendiri ditambah tersimpannya toksin yang membuatkan siatem badan menjadi huru hara.

 

Soalnya bagaimana minyak zaitun menyumbang kepada keperluan & kesihatan tubuh badan kita?

Konsepnya begini, untuk bina sebuah bangunan yang teguh dan berfungsi haruslah dari bahan binaan yang betul dan berkualiti. Barulah ia dapat menampung apa jua fungsi yang kita inginkan.

Minyak zaitun merupakan makanan untuk membina sel-sel tubuh. Yang mana setiap organ terbentuk daripadanya. Dan sistem pula merupakan kombinasi organ-organ. Jika sel-sel ini mendapat makanan dari sumber yang betul dan berkualiti barulah tubuh kita beroleh organ dan sistem serta jasad yang sihat. Justeru setiap insan memerlukan lemak sihat seperti minyak zaitun kerana ianya menjamin kehidupan yang sihat.

Lihat, apabila kita memberikan makanan yang tidak betul (tiada serat, mineral, vitamin, protin) seperti gula putih, makanan berproses, berperisa tiruan, pewarna tiruan, bahan pengawet.. jadi dimanakah ‘makanan untuk sel’? Makanan berposes telah hilang kesemua nutrisi yang diperlukan tubuh. Apabila diambil ianya menjadi bahan buangan semata dan tiada zat yang dapat dimanfaatkan oleh tubuh. Malah ianya menjadi toksid kepada tubuh. Dalam tempoh yang lama, ia akan mengganggu kestabilan, berlakunya keorsakan sel, berlakunya keradangan, penyumbatan salur darah dan akhirnya terjadilah sakit.

Jantung: penyumbatan, keradangan
Kanser: kerosakan DNA sel
Kencing manis: kegagalan pankreas berfungsi dengan baik.

 

Persoalan seterusnya pula, bolehkah minyak zaitun menjadi pelindung penyakit dan merawat penyakit?

Contohnya kereta yang dicipta untuk menggunakan minyak RON95 untuk berfungsi dengan baik tetapi kita gunakan minyak yang rendah kualitinya, komposisinya sudah tidak mengikut spesifikasi. Lama kelamaan ia akan menjejaskan performance kereta tersebut. Jadi untuk atasi masalah ini, perlu hentikan penggunaan minyak yang salah. Mula gunakan minyak yang betul, kalau ia berterusan berisiko akan merosakkan bahagian2 tertentu.

Begitu juga kita, perlukan makanan sebenar. Minyak zaitun merupakan salah satu makanan sebenar. Salah jenis/kualiti minyak akan menjejaskan performance, tak makan minyak zaitun maksudnya tak berikan makanan/bahan bakar yang betul kepada badan. Minyak zaitun didatangkan dengan vitamin, sifat antioksidan & antikeradangan yang memainkan peranan menghalang pengumpulan lemak LDL, mengatasi keradangan dan membantu pembinaan sel yang baik.

Ini sebahagian fungsi asas tubuh itu dicipta. Justeru minyak zaitun berfungsi sebagai mencegah dan membantu membersih dan membina semula bahagian-bahagian yang rosak mengikut tahap kerosakan tersebut. Andaikata ada bahagian yang rosak perlu diganti/dibaiki dalam kadar segera di sinilah berlakunya proses luar seperti pembedahan dan penggantian organ.

 

Manfaat Minyak Zaitun Extra Virgin

Khasiat minyak zaitun extra virgin dengan komposisi lemak tidak tepu (un-saturated fats), antioksidan dan vitamin yang hadir dalamnya banyak menyumbang kepada kesihatan manusia. Disamping pengambilan makanan yang betul dan air yang mencukupi berikut antara manfaat minyak zaitun kepada kesihatan:

  • Membekalkan Tenaga
  • Menurunkan kolestrol LDL
  • Meningkatkan kolestrol HDL
  • Mengatasi masalah kestabilan hormon wanita: senggugut, period tak stabil, cyst & fibroid
  • Membantu masalah kulit: eczema, psoriasis
  • Melembapkan kulit
  • Menghilangkan jeragat
  • Mengurangkan keradangan
  • Mencegah kanser
  • Menurunkan tekanan darah
  • Menurunkan bacaan gula dalam darah
  • Meningkatkan daya ketahanan badan

 

“Extra Virgin Olive Oil. The FDA says eating 2 tablespoons of olive oil a day may reduce the risk of heart disease, due to its monounsaturated fat content. Extra virgin olive oil also contains polyphenols which act as antioxidants, reducing the oxidative stress throughout your body”

Apakah jenis minyak zaitun yang perlu kita pilih?

Sudah kita fahami bahawa khasiat minyak zaitun extra virgin menyumbang kepada lemak sihat dan fungsi antioksidan yang sangat berguna untuk tubuh.

Menurut journal dan research, minyak zaitun extra virgin adalah jenis yang disarankan sebagai pemakanan bagi tujuan kesihatan. Extra virgin dalam bahasa mudah difahami adalah pati. Yang tidak dicampur. Yang sekali perah. Yang diperah secara mekanikal tanpa dikenakan haba dan tidak di’refine’.

Jika di Amerika, mereka amat menitikberatkan akan kualiti minyak zaitun Extra Virgin sehingga FDA telah mewujudakan garis panduan ujian bagi menentukan keaslian dan organik di bawah USDA ORGANIK. Tidak kurang hebatnya persatuan2 bebas yang menjaga kepentingan keaslian minyak zaitun extra virgin yang mana rata2 ujian terhadap minyak zaitun yang dilabel extra virgin dalam pasaran hakikatnya bukan kesemua sample tersebut menepati ciri2 extra virgin. Bermakna berlakunya percampuran dengan minyak lain atau minyak berkualiti rendah (bukan extra virgin). Bagaimana pula kita di Malaysia?

Pati adalah yang asli dan hasil perahan pertama dengan ciri2nya. Ditambah pula organik sudah tentu ianya bukanlah semurah apa yang majoriti terdapat dalam pasaran. Jika kita ingin amalkan untuk kesihatan, harus memilih yang betul-betul asli dan organik.

Olivie Ultrapop daripada Olive House adalah salah satu jenama yang disarankan. Kerana:

  • Mendapat pensijilan USDA ORGANIK & EUROPEAN STANDARD
  • Ujian makmal mendapati kandungan antioksidan (hidroxytyrosol) dalam Olivie Plus 30x adalah 30 kali ganda berbanding minyak zaitun biasa.
  • Ujian makmal mendapati kandungan antioksidan (hidroxytyrosol) dalam Olivie Power Up adalah umpama khasiat yang terkandung dalam 10L minyak zaitun biasa.
  • Dihasilkan dari buah yang segar. Dengan menggunakan mesin berteknologi tinggi (hanya 3 unit mesin di dunia), minyak dihasilkan dalam masa 30minit dari tuaian.
  • Mendapat pengiktirafan antarabangsa seperti Kosher, ISO dan sebagainya.
  • Terdiri daripada lemak sihat (Olivie Plus30x) dan esktrak dari daun, buah & ranting yang sarat dengan antioksidan (Olivie Power Up).

Kualiti dan keasliannya terjamin untuk kita amalkan. Ianya tidaklah semahal kos perubatan berbanding kita pilih salah minyak zaitun.

 

Pengalaman Pengguna

Lakukan perubahan hari ini. Amalkan minyak zaitun extra virgin untuk lebih sihat dan bertenaga.

Dapatkan Olivie Ultrapop anda hari ini. Klik butang di bawah:

 

Berita Baik Buat Wanita Yang Pentingkan Penampilan Wajah Anggun Jelita dan Sihat

Berita Baik Buat Wanita Bijak Seperti Anda!

Anda ingin tampil jelita tetapi runsing tentang produk kecantikan timbang kilo dipasaran?
Inginkan berat badan ideal dan juga tubuh yang sihat?

Rasailah khasiat dari pohon zaitun.

Ekstrak daun zaitun berasal dari daun pohon zaitun. Ia mengandungi bahan aktif yang dipanggil oleuropein. Nutrien ini dianggap menyumbang kepada sifat anti-radang dan antioksidan ekstrak daun zaitun.

Anda mungkin pernah mendengar bagaimana diet Mediterranean dikaitkan dengan penurunan penyakit kronik, terutama penyakit kardiovaskular. Hal ini dikira disebabkan oleh fokus pada minyak zaitun, daun, dan buah-buahan dalam diet. Ia digunakan sebagai ubat tradisional selama berabad-abad di negara-negara seperti Greece, Maghribi, dan Tunisia.

Kini Olive House tampil dengan gabungan antara minyak zaitun dan ekstrak pohon zaitun yang dikenali sebagai – Olivie Ultra Pop.

 

Olivie Plus 30x dalam bentuk minyak hasil dari buah zaitun. Ianya merupakan sumber lemak sihat (good fat) yang merupakan keperluan tubuh samada untuk penjagaan kesihatan mahupun mengatasi sesuatu masalah. Ianya istimewa dengan kelebihan 30x ganda antioksidan berbanding minyak zaitun biasa.

Olivie Power Up pula diperbuat dari buah, ranting & daun zaitun. Menggunakan teknologi dari Jepun untuk terhasilnya bebola “pearl”. Mengandungi khasiat antioksida yang berlipat kali ganda iaitu hampir menyamai khasiat dari 10 Liter minyak zaitun biasa disamping manfaat nutrisi lain yang datang dari daun, ranting dan buah tersebut. Direndam dalam minyak zaitun extra virgin biasa bagi memastikan tidak terdedah kepada udara dan mencegah oksidasi.

 

1 sudu besar Olivie Plus 30x = 30 x ganda khasiat berbanding minyak zaitun biasa.
1 sudu teh Olivie Power UP = 10 Liter khasiat dalam minyak zaitun biasa.

100% Semulajadi dan Organik:
OLIVIE PowerUp secara semulajadi diperoleh daripada zaitun tanpa menggunakan aditif atau pelarut.

Bahan-bahan:
Ekstrak pokok zaitun organik yang diperakui (Olea europea L), minyak zaitun yang disahkan organik, first cold pressed.

Bebas dari:
Gluten, gandum, tenusu, ragi, gula, rasa buatan, pemanis, konservatif, bahan tambahan warna

Ultra-Pop merupakan kombinasi yang mantap antara Olivie Plus 30x & Olivie Power Up dari segi keperluan nutrisi yang memberi manfaat untuk:

  • Membakar lemak (fatburner) – membantu turunkan berat badan disamping diet yang betul.
  • Menurunkan paras LDL (kolestrol tidak baik) dan trigeliserida (menghalang deposit kolestrol pada dinding salur darah yang menyebabkan atherosklerosis)
  • Membantu atasi simptom menopause
  • Menjana tenaga dalaman lelaki
  • Membantu lebih cergas dalam menjalani kehidupan seharian
  • Membantu atasi masalah kronik

 

Minyak zaitun Olivie PLus 30x & Power Up apabila dimakan bersama akan memberi manfaat kepada kesihatan tubuh secara menyeluruh. Selain dari makan, set ini amat bermanfaat untuk kecantikan wajah. Amalkan setiap kali sebelum tidur dengan melenyekkan 10 biji Olivie Power Up dan meratakan pada wajah. Pasti memberi kesan yang sangat menakjubkan untuk kulit lembut, halus serta menyerlahkan keanggunan anda. Dan paling penting ianya adalah semulajadi.

Dapatkan segera dan rasai khasiat maksimum dari pohon zaitun untuk kesihatan dan kecantikan anda.

Semak senarai pengedar berhampiran dengan anda. [klik di sini]

Maklumat lanjut tentang Ultra Pop [klik di sini]


Hj. Firdaus.

9 Fungsi Penting Protein Kepada Tubuh Anda

Protein adalah penting untuk kesihatan yang baik.

Sebenarnya nama itu berasal dari perkataan Yunani proteos, yang bermaksud “utama” atau “tempat pertama”.

Protein diperbuat daripada asid amino yang bergabung bersama untuk membentuk rantai panjang. Anda boleh memikirkan protein sebagai tali manik di mana setiap manik adalah asid amino.

Terdapat 20 asid amino yang membantu membentuk beribu-ribu protein yang berbeza dalam tubuh anda.

Protein kebanyakannya bekerja di dalam sel dan melakukan pelbagai pekerjaan.

Berikut adalah 9 fungsi penting protein dalam tubuh anda.

 

1.      Pertumbuhan dan Penjagaan

Tubuh anda memerlukan protein untuk pertumbuhan dan penjagaan tisu.

Namun, protein badan anda berada dalam keadaan perolehan yang berterusan.

Pada masa yang lain, ia memecahkan lebih banyak protein daripada yang boleh mencipta, dengan itu meningkatkan keperluan badan anda.

Ini berlaku dalam tempoh penyakit, semasa kehamilan dan ketika menyusu.

Orang yang pulih dari kecederaan atau pembedahan, orang dewasa dan atlet yang lebih tua memerlukan lebih banyak protein.

 

RINGKASAN

Protein diperlukan untuk pertumbuhan dan penyelenggaraan tisu. Keperluan protein badan anda bergantung pada tahap kesihatan dan tahap aktiviti anda.

 

2.      Menyebabkan Reaksi Biokimia

Enzim adalah protein yang membantu beribu-ribu tindak balas biokimia yang berlaku di dalam dan di luar sel anda.

Reka bentuk enzim membolehkan mereka menggabungkan dengan molekul lain di dalam substrat yang disebut sel, yang memangkinkan tindak balas yang penting untuk metabolisme anda (8).

Enzim juga berfungsi di luar sel, seperti enzim pencernaan seperti laktase dan sucrase, yang membantu mencerna gula.

Sesetengah enzim memerlukan molekul lain, seperti vitamin atau mineral, untuk reaksi berlaku.

Fungsi badan yang bergantung kepada enzim termasuk:

  • Pencernaan
  • Pengeluaran tenaga
  • Pembekuan darah
  • Penguncupan otot
  • Fungsi kurang atau tidak wajar enzim ini boleh mengakibatkan penyakit.

 

RINGKASAN

Enzim adalah protein yang membolehkan tindak balas kimia utama berlaku di dalam badan anda.

 

3.      Bertindak sebagai agen penghubung

Sesetengah protein adalah hormon, yang merupakan utusan kimia yang membantu komunikasi antara sel, tisu dan organ.
Mereka dibuat dan dirembes oleh tisu endokrin atau kelenjar dan kemudian diangkut dalam darah anda ke tisu sasaran atau organ mereka di mana mereka mengikat reseptor protein di permukaan sel.

Hormon boleh dikelompokkan kepada tiga kategori utama:

  • Protein dan peptida: Ini dibuat daripada rantai asid amino, antara beberapa hingga beberapa ratus.
  • Steroid: Ini diperbuat daripada kolesterol lemak. Hormon seks, testosteron dan estrogen, adalah berasaskan steroid.
  • Amines: Ini dibuat daripada asid amino individu tryptophan atau tirosin, yang membantu membuat hormon yang berkaitan dengan tidur dan metabolisme.

Protein dan polipeptida terdiri daripada kebanyakan hormon badan anda. Beberapa contoh termasuk:

  • Insulin: Isyarat pengambilan glukosa atau gula ke dalam sel.
  • Glukagon: Isyarat pecahan glukosa tersimpan dalam hati.
  • hGH (hormon pertumbuhan manusia): Merangsang pertumbuhan pelbagai tisu, termasuk tulang.
  • ADH (hormon antidiuretik): Isyarat buah pinggang untuk menyerap semula air.
  • ACTH (hormon adrenokortikotropik): Merangsang pembebasan kortisol, faktor utama dalam metabolisme.

RINGKASAN

Rantai asid amino pelbagai panjang membentuk protein dan peptida, yang membentuk beberapa hormon badan anda dan menghantar maklumat antara sel, tisu dan organ anda.

 

4.      Menyediakan Struktur

Sesetengah protein berserabut dan menyediakan sel dan tisu dengan ketahanan dan ketegaran. Protein ini termasuk keratin, kolagen dan elastin, yang membantu membentuk kerangka konektif struktur tertentu dalam badan anda.

Keratin adalah protein struktur yang terdapat dalam kulit, rambut dan kuku anda.

Kolagen adalah protein yang paling banyak dalam tubuh anda dan merupakan protein struktur tulang, tendon, ligamen dan kulit.

Elastin adalah beberapa ratus kali lebih fleksibel daripada kolagen. Keanjalan yang tinggi membolehkan banyak tisu di dalam badan anda untuk kembali ke bentuk asalnya selepas peregangan atau kontraksi, seperti rahim, paru-paru dan arteri anda.

RINGKASAN

Satu kelas protein yang dikenali sebagai protein berserabut menyediakan pelbagai bahagian badan anda dengan struktur, kekuatan dan keanjalan.

 

5.     Mengawal pH Badan

Protein memainkan peranan penting dalam mengawal kepekatan asid dan pangkal dalam darah dan cecair badan lain. Keseimbangan antara asid dan asas diukur menggunakan skala pH. Ia berkisar dari 0 hingga 14, dengan 0 yang paling berasid, 7 neutral dan 14 yang paling alkali.

Contoh nilai pH bahan-bahan biasa termasuk (18):

  • pH 2: Asid perut
  • pH 4: Jus tomato
  • pH 5: Kopi hitam
  • pH 7.4: darah manusia
  • pH 10: Susu magnesia
  • pH 12: Air sabun

Pelbagai sistem penyerapan membolehkan cecair badan anda untuk mengekalkan julat pH biasa.

PH yang tetap amat diperlukan, kerana sedikit perubahan dalam pH boleh membahayakan atau berpotensi membawa maut.

Satu cara badan anda mengawal pH adalah dengan protein. Contohnya ialah hemoglobin, protein yang membentuk sel darah merah.

Hemoglobin mengikat sejumlah kecil asid, membantu mengekalkan nilai pH normal darah anda.

Sistem penyangga lain dalam badan anda termasuk fosfat dan bikarbonat.

RINGKASAN

Protein berfungsi sebagai sistem ‘bufer’  membantu badan anda mengekalkan nilai pH yang betul dari darah dan cecair badan yang lain.

 

6.      Mengimbangi Bendalir Badan

Protein mengawal proses badan untuk mengekalkan keseimbangan cecair.

Albumin dan globulin adalah protein dalam darah anda yang membantu mengekalkan keseimbangan cecair badan anda dengan menarik dan mengekalkan air.

Jika anda tidak makan protein yang cukup, paras albumin dan globulin anda akhirnya berkurangan.

Oleh itu, protein-protein ini tidak boleh lagi menyimpan darah dalam saluran darah anda, dan cecair dipaksa ke dalam ruang di antara sel-sel anda.

Kerana cecair terus membina di ruang antara sel anda, bengkak atau edema berlaku, terutamanya di kawasan perut.

Ini adalah sejenis malnutrisi protein yang teruk yang dipanggil kwashiorkor yang berkembang apabila seseorang memakan cukup kalori tetapi tidak menggunakan protein yang cukup.

Kwashiorkor jarang berlaku di rantau-rantau yang maju di dunia dan sering berlaku di kawasan kelaparan.

RINGKASAN
Protein dalam darah anda mengekalkan keseimbangan cecair antara darah dan tisu sekitarnya.

 

7.      Bolsters Kesihatan Imun

Protein membantu membentuk imunoglobulin, atau antibodi, untuk melawan jangkitan.

Antibodi adalah protein dalam darah anda yang membantu melindungi tubuh anda daripada penceroboh yang berbahaya seperti bakteria dan virus.

Apabila penceroboh asing ini memasuki sel anda, badan anda menghasilkan antibodi yang menandakannya untuk penghapusan.

Tanpa antibodi ini, bakteria dan virus akan bebas untuk melipatgandakan dan mengatasi tubuh anda dengan penyakit yang menyebabkannya.

Setelah badan anda menghasilkan antibodi terhadap bakteria atau virus tertentu, sel-sel anda tidak akan lupa melupakannya.

Ini membolehkan antibodi bertindak balas dengan cepat pada masa akan datang sesebuah ejen penyakit tertentu menyerang tubuh anda.

Akibatnya, tubuh anda mengembangkan imuniti terhadap penyakit yang mana ia terdedah.

RINGKASAN
Protein membentuk antibodi untuk melindungi tubuh anda daripada penceroboh asing, seperti bakteria dan virus penyebab penyakit.

 

8.      Mengangkut dan menyimpan Nutrien

Protein mengangkut bahan ke seluruh aliran darah anda – ke dalam sel, keluar dari sel atau dalam sel.

Bahan yang diangkut oleh protein ini termasuk nutrien seperti vitamin atau mineral, gula darah, kolesterol dan oksigen.

Sebagai contoh, hemoglobin adalah protein yang membawa oksigen dari paru-paru anda ke tisu badan. Pengangkut glukosa (GLUT) memindahkan glukosa ke sel anda, sementara lipoprotein mengangkut kolesterol dan lemak lain dalam darah anda.

Pengangkut protein adalah khusus, bermakna mereka hanya akan mengikat bahan-bahan tertentu. Dalam erti kata lain, pengangkut protein yang bergerak glukosa tidak akan memindahkan kolesterol.

Protein juga mempunyai peranan penyimpanan. Ferritin adalah protein penyimpanan yang menyimpan besi.

Satu lagi protein penyimpanan ialah kasein, yang merupakan protein utama dalam susu yang membantu bayi bertambah.

RINGKASAN
Sesetengah protein mengangkut nutrien di seluruh badan anda, sementara yang lain menyimpannya.

 

9.      Memberi Tenaga

Protein boleh membekalkan badan anda dengan tenaga.

Protein mengandungi empat kalori setiap gram, jumlah tenaga yang sama yang disediakan oleh karbohidrat. Lemak membekalkan tenaga yang paling banyak, pada sembilan kalori setiap gram.

Walau bagaimanapun, perkara terakhir yang ingin digunakan oleh tubuh untuk tenaga ialah protein kerana nutrisi berharga ini digunakan secara meluas di seluruh badan anda.

Karbohidrat dan lemak adalah lebih sesuai untuk menyediakan tenaga, kerana badan anda mengekalkan rizab untuk digunakan sebagai bahan bakar. Selain itu, mereka dimetabolisme dengan lebih cekap berbanding protein.

Malah, protein membekalkan badan anda dengan sangat sedikit keperluan tenaga di bawah keadaan biasa.

Walau bagaimanapun, dalam keadaan berpuasa (18-48 jam tanpa pengambilan makanan), tubuh anda akan merosakkan otot rangka supaya asid amino dapat membekalkan tenaga kepada anda.

Tubuh anda juga menggunakan asid amino daripada otot rangka yang rosak jika stok karbohidrat rendah. Ini boleh berlaku selepas senaman menyeluruh atau jika anda tidak mengambil kalori yang cukup secara umum.

RINGKASAN
Protein boleh berfungsi sebagai sumber tenaga berharga tetapi hanya dalam keadaan puasa, latihan menyeluruh atau pengambilan kalori yang tidak mencukupi.

 

KESIMPULAN

Protein mempunyai banyak peranan dalam badan anda.

Ia membantu membaiki dan membina tisu badan anda, membolehkan reaksi metabolik berlaku dan menyelaraskan fungsi badan.

Di samping menyediakan badan anda dengan rangka kerja struktur, protein juga mengekalkan keseimbangan pH dan cecair yang sesuai.

Akhirnya, mereka mengekalkan sistem kekebalan tubuh anda yang kuat, pengangkutan dan menyimpan nutrien dan boleh bertindak sebagai sumber tenaga, jika diperlukan.

Secara kolektif, fungsi ini menjadikan protein salah satu nutrien yang paling penting untuk kesihatan anda.

Antara makanan yang mengandungi protin termasuklah telur ayam,ikan, buah-buahan, jus delima dan madu asli.

JANGAN DIMUSNAHKAN KEMERIAHAN SYAWAL

Syawal merupakan hari kita bergembira dan mengeratkan silaturrahim sesama insan.

Tempoh sebulan berpuasa merupakan latihan kepada umat islam dalam melatih diri menjaga pemakanan. Ini kerana pada siang hari, tubuh tidak menerima apa-apa makanan dan sistem badan akan menggunakan apa yang ada dalam tubuh seperti lemak yang tersimpan ditukarkan menjadi gula sebagai sumber tenaga kepada tubuh.

Ini juga merupakan tempoh pembersihan badan dan pembaikpulih sistem badan. Boleh dilihat perbezaan antara hari berpuasa dan hari pertama syawal di mana kebanyakan ummat enak menjamu selera dengan pelbagai juadah dan rasa. Jika dapat selang waktu dua jam tidak makan merupakan kehairanan kerana tidak putus kunjungan dan berkunjung ke rumah saudara mara dan sahabat handai.

Namun, akan hadir satu fenomena seawal hari ke 3 atau mungkin awal lagi kepada mereka yang mempunyai sakit-sakit sebelum ini seperti kencing manis, darah tinggi dan gout. Ini tidak lain tidak bukan majoritinya disebabkan oleh pemakanan semasa Aidilfitri.

Bagi mereka yang sedang menghadapai 3 gejala di atas, makanan manis bergula amatlah sensitif. Ditambah pula dengan karbohidrat ringkas seperti nasi putih, minuman manis dan kuih muih. Kerana bahan-bahan ini akan cepat bertukar kepada gula di dalam darah dan akan menyebabkan ‘sugar spike’. Ini bermakna kandungan gula dalam darah meningkat dengan mendadak. Ini akan menyebabkan sistem cuba menghasilkan sebanyak mungkin insulan tetapi bukan pada kapasiti yang mampu dan mungkin sebaliknya. Kesannya akan tinggallah gula tersebut di dalam darah yang akhirnya akan ditukar menjadi lemak yang melekat pada dinding salur darah dan abdomen lain. Situasi ini juga memberi kesan kepada kadar tekanan darah yang akan menyaksikan mereka yang ada masalah dengan tekanan darah tinggi akan mengalami masalah tekanan darah naik secara tiba-tiba.

Kemudian bermulalah episod mencari ubat, amalan ziarah ke rumah rakan dan taulan dibatalkan kerana mahu ke klinik mendapatkan rawatan dan ada juga yang mungkin akan tidur baring sahaja di rumah.

Bukanlah kita tidak boleh bergembira meraikan kedatangan Syawal malah ianya wajib diraikan kerana senagai tanda kemenangan mengharungi Ramadhan. Bagi mereka yang sudah sedia ada sesuatu penyakit, perlulah berpantang dan ambil langkah perlindungan.

Cuba elakkan atau minimumkan pengambilan makanan daging, nasi, mee, kuih muih dan air manis secara berlebihan. Cukuplah sekadar merasa untuk menyantuni tetamu atau tuan rumah. Dalam masa yang sama perbanyakkan minum air masak, penuhkan perut dengan buah-buahan dan mengambil makanan yang tinggi nilai Antioksidan seperti minyak zaitun extra virgin. Ianya dapat membantu menyingkirkan radikal bebas dan menghindari tekanan oksidatif.

Selain dari itu, ambil minuman yang boleh memepercepatkan pencernaan seperti cuka buah teen dan juga jus delima untuk meningkatkan kadar metabolisme badan.

Justeru, bagi mereka yang tiada masalah kesihatan, jangan kita jadikan ianya alasan untuk tidak berwaspada dalam menjamu selera. Tindakan hari ini sangat menentukan kesihatan kita pada masa akan datang.

“Bersederhanalah dalam menjamu selera”

Salam Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin

Hj. Firdaus | 2 syawal 1439h

Ketahui Manfaat Minyak Zaitun Extra Virgin dan Kenapa Ianya Menjadi Keperluan

Dalam soal makanan, setiap orang perlu menjadi seperti lebah. Lebah apabila makan hanya makan yang baik-baik dan apabila jatuh, jatuh ke atas benda yang baik-baik.

Lebah hanya makan makanan terbaik iaitu intipati dan cecair manis pada bunga-bunga. Akhirnya, hanya mengeluarkan produk terbaik iaitu madu yang sangat bermanfaat kepada manusia. Apa yang dimakan sebenarnya mempengaruhi karakter dan keperibadian seseorang. Ada beberapa makanan yang dipuji al-Quran dan hadis. Makanan-makanan itu terpilih kerana manfaatnya kepada kehidupan sihat. Antaranya, minyak zaitun.

Di dalam surah al-Mukminun, ayat 20, Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Kami tumbuhkan untuk kamu pokok yang asal tumbuhnya di Gunung Tursina yang mengeluarkan minyak dan lauk bagi orang yang makan.”

Di dalam hadis daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Makanlah zaitun dan berminyaklah dengannya. Ada penyakit yang dapat disembuhkan dengannya. Satu di antaranya adalah kusta.”

Minyak zaitun sudah digunakan sejak ribuan tahun dahulu. Pohonnya indah dan akar-akarnya mencengkam ke bumi sehingga dilihat seperti berdiri kukuh.

Di dalam buku ‘Mengapa Rasulullah Tidak Pernah Sakit’ menyatakan, pakar bedah yang menjalankan pembedahan pemindahan jantung pertama di dunia, Dr Christian Barnard menyarankan supaya semua orang belajar bagaimana orang Yunani Crete di kawasan Mediterranean menjaga kesihatan jantung mereka.

Menurut Dr Barnard, komuniti itu adalah yang jarang menghidap serangan jantung.

Antara alasan yang membuatkan masyarakat Crete jarang terkena serangan jantung kerana menjadikan minyak zaitun amalan mereka.

Minyak zaitun mengandungi lemak mono tidak tepu (unstaturated fats). Menurut banyak kajian menunjukkan, lemak jenis mampu mengimbangi kadar kolestrol dalam darah (meningkatkan kolestrol baik HDL, dan menurunkan  kadar koelstrol jahat LDL), kaya dengan vitamin seperti Vitamin E dan bersifat antioksidan.

Makanan yang mengandungi antioksidan adalah makanan kelas pertama di dunia kesihatan.

Minyak zaitun mampu melawan radikal bebas dan mencegah banyak penyakit lain seperti tekanan darah tinggi, strok, alergi dan melambatkan proses penuaan.

Mengikut hadis yang disampaikan, Rasulullah SAW biasa mengambil campuran minyak zaitun dan cuka yang menjadi sebahagian menu utamanya setiap hari.

Dalam minyak zaitun terdapat kandungan polifenols yang tinggi. Antioksidan yang bernama hydroxityrosol merupakan antioksidan yang paling cepat meresap dan hanya ada dalam minyak zaitun. Ada yang mengukur kualiti minyak zaitun itu berdasarkan nilai keasidan, namun kembali kepada asas, ianya perlu diukur berdasarkan kualiti khasiat dalam minyak zaitun tersebut.

Jom kita lihat bagaimana minyak zaitun Olivie Plus 30x yang didatangkan khas dari Morocco ini memberi manfaat kepada masyarakat.

1. Sejarah Pengeluar Olivie Plus 30x

Minyak Zaitun Olivie Plus 30x dihasilkan sejak tahun 1887 oleh Syarikat Atlas Olive Oils yang terletak di El-Borouj, Morocco. Berpengalaman selama 125 tahun dalam menghasilkan minyak zaitun extra virgin yang berkualiti tinggi menjadikan syarikat Atlas Olive Oils merupakan salah satu syarikat pengeluar minyak zaitun terbaik di dunia dan mendapat banyak pengiktirafan di peringkat antarabangsa.

Antara pengiktirafan yang diterima adalah Anugerah Mario Solinas yang dianjurkan oleh International Olive Oil Council, ‘Great Taste Award of London’ dan The International Olive Oil Competition of Los Angeles di Amerika Syarikat.

Keunikan & Keistimewaan Olivie Plus 30x

Ladang zaitun milik Atlas Olive Oils terletak di daerah Al-Boruj iaitu kawasan yang diklasifikasikan sebagai gurun sahara. Apabila kawasan gurun kita dapat bayangkan keadaan yang panas, kering dan berbatu di mana tidak banyak tumbuhan boleh tumbuh dengan mudah. Namun demikian atas inisiatif dan kepercayaan pengusaha ini bahawa pohon zaitun berjaya ditanam dan hidup dengan baik. Sebanyak tiga juta pokok zaitun di tanam di dalam estet yang berkeluasan sebanyak 600 hektar.

Kepadatan polyphenol yang tinggi di dalam Olivie Plus 30x  di mana ianya dipengaruhi oleh kadar yang dihasilkan oleh pohon tersebut untuk terus hidup merupakan pengukur akan kualiti minyak zaitun yang bakal dihasilkan. Persekitaran gurun, tanah yang berbatu dan kekurangan air telah memaksa pokok zaitun untuk menghasilkan buah yang mengandungi kandungan antioksida yang tinggi untuk membolehkan pokok itu meneruskan hidup.

Penderitaan ekologi telah memaksa pokok zaitun tersebut memberi hasil yang terbaik bagi menjaga diri dan juga kita. Buah zaitun di tanam di kawasan gurun yang tanah dan persekitarannya bebas dari sebarang pencemaran.

Pemprosesan Minyak Zaitun Olivie 30 Plus ini dihasilkan di kilang pemprosesan yang terletak di dalam ladang tersebut sejurus buah zaitun segar selesai dipetik dari ladang buah zaitun.

 

2. Kesegaran Buah Yang Digunakan Untuk Penghasilan Minyak

Pengusaha yang menghasilkan minyak zaitun Olivie Plus 30x ini mempunyai sebuah mesin berteknologi tinggi untuk tujuan penuaian buah zaitun. Mesin ini mengurangkan masa menunggu untuk buah diproses menjadi minyak. Dengan adanya mesin ini, proses penghasilan minyak dapat diminimumkan sepantas 35 minit bermula dari proses tuaian.

Mesin ini hanya ada 3 unit sahaja di dalam dunia yang direka khas bagi tujuan menjamin kesegaran buah yang dituai dalam menghasilkan minyak zaitun yang sangat berkualiti tinggi. Berbeza dengan tempat lain, buah dituai secara manual, dikutip di bawah pohon dan menunggu giliran minyak diproses.

 

3. Kaedah Perahan Secara Mekanikal Tanpa Haba & Tidak Ditapis (Mechanically Cold Pressed & Unfiltered)

Menggunakan teknik pemprosesan ‘Mechanically Cold Pressed’ iaitu proses mengeluarkan minyak zaitun secara mekanikal iaitu dengan mengisar buah zaitun tanpa melibatkan sebarang bahan kimia atau pemanasan ataupun penggunaan haba. Ada proses yang menggunakan haba dan bahan kimia semasa pemprosesan unutk mendapatkan lebih minyak zaitun sedangkan haba yang tinggi akan menjejaskan khasiat dalam minyak zaitun.

Tidak ditapis bagi mengekalkan khasiat minyak zaitun di tahap yang maksimum. Minyak zaitun yang ditapis akan kehilangan 4 khasiat utama yang sebenarnya menjadi sumber kekuatan sesuatu minyak zaitun.

4. Terbukti Khasiat Berganda Melalui Ujian Makmal (Test Report )

Berdasarkan ujian makmal, kandungan hydroxytyrosol dalam Olivie Plus 30x amatlah tinggi berbanding minyak zaitun biasa.

Satu Sudu Olivie Plus 30x memberikan Tiga Puluh Kali Manfaat (antioksidan) berbanding minyak zaitun extra virgin biasa.

Analisis juga menunjukkan yang Olivie Plus 30x yang dikeluarkan oleh Atlas Olive Oils mempunyai kandungan yang kaya dengan polyphenols (polifenol) semulajadi dan secara spesifiknya  Hydroxytyrosol yang mempunyai 30 kali ganda berbanding minyak zaitun extra virgin biasa.

Kandungan polifenol yang dihasilkan amat penting melindungi sel-sel dalam badan daripada kerosakan oksidatif bagi mengelakkan penyakit yang serius seperti kanser, sakit jantung, parkinson dan sebagainya.

Hydroxytyrosol adalah molekul antioksida yang paling kecil dan unik yang mampu melepasi halangan peredaran darah di dalam otak ( blood brain barrier). Kandungan Hydroxytyrosol dalam pati minyak zaitun Olivie Plus 30x adalah abdara 25 hingga 30 kali lebih tinggi dari minyak zaitun biasa. Ini dapat dilihat dengan perbandingan yang dibuat ke atas minyak zaitun extra virgin olive oil dari negara lain.

 

Terdapat dua komponen utama di dalam Olivie Plus 30X iaitu Hydroxytyrosol dan polifenol. Dua kandungan ini membezakan Olivie Plus 30X dengan minyak zaitun yang lain. Hydroxytyrosol adalah “king” antioksidan yang paling hebat ditemui sehingga kini. Nilai ORAC ( Oxygen Radical Absorbance Capacity -Kebolehan menyerap sel rosak radikal bebas) dicatatkan setinggi 68,567 yang mana 15 kali ganda tinggi dari teh hijau. Ini boleh di lihat melalui perbandingan di bawah.

 

5. Mendapat Sijil USDA Organic.

Kenapa pentingnya untuk mendapatkan kelulusan USDA organic?

Mendapat SIJIL ORGANIK DARI USFDA (United States Food and Drug Administration) adalah sangat penting kerana ini merupakan pengiktiran dari badan antarabangsa yang menyatakan bahawa olivie plus 30x adalah makanan organik yang bebas dari bahan kimia dan penggunaan racun serangga yang terlarang..

6. Mendapat Pengiktiran Dari Pakar Nutrisi Antarabangsa.

olivie plus 30x

Profesor Henri Joyeux merupakan pakar nutrisi antarabangsa dan juga pakar bedah kanser, Hospital Universiti Montpellier, Perancis berkata

“Saya akan menggunakan Olivie Plus 30x secara meluas tanpa preskripsi, lebih-lebih lagi dalam bidang oncologist saya”

Boleh juga tonton youtube tentang penerangan olivie plus 30x dari Profesor Henri Joyeux, yang dikenali sebagai “bapa kanser dunia”, juga terlibat di dalam menerbitkan buku bertajuk “Olive Oil Antioxydants – A Treasure For Your Health”. Buku ini adalah rekod kajian ilmiah tentang penyakit kronik dan fungsi minyak zaitun olivie plus 30x dalam membantu mencegah dan merawatnya.

7. Kandungan Khasiat dalam  OLIVIE PLUS 30x

Olivie Plus 30x mengandungi polifenol iaitu Hydroxytyrosol dan Tyrosol yang amat tinggi berbanding minyak zaitun extra virgin yang lain.Ini menjadikan Olivie 30 Plus amat berkuasa dan bertindak dengan lebih pantas.Kandungan Polifenol yang dihasilkan amat penting bagi melindungi sel-sel dalam badan daripada kerosakan oksidatif bagi manfaat kesihatan dibawah :

  • Melancarkan peredaran darah
  • Mengelakkan saluran darah di dalam otak tersumbat yang mengakibatkan penyakit strok
  • Mengelakkan saluran darah tersumbat di bahagian jantung yang mengakibatkan serangan jantung.
  • Memberi perlindungan kepada sel otak bagi melawan penyakit Alzheimer dan Parkinson.

Secara umumnya minyak zaitun mengandungi element-element berikut;

b) Vitamin A, D, K dan E

  • Meningkatkan sistem imuniti dalam tubuh badan
  • Membantu sistem pernafasan seperti asma dan sukar untuk bernafas.
  • Memberi perlindungan untuk anti-penuaan
  • Kulit akan menjadi lebih cantik dan sihat.

c) Asid Linoleik (Omega 3 & 6)

  • Menurunkan paras LDL (kolestrol tidak sihat)
  • Mengawal Tekanan Darah Tinggi
  • Melindungi dari penyakit radang seperti arthritis sendi
  • Menahan penggumpalan platlet darah

d) Antioksidan

Antioksidan merupakan sifat kepada sesuatu molekul yang bertindak melindungi sel dalam badan daripada radikal bebas yang menjadi penyebab kepada perlbagai penyakit sepetrti, kardiovaskular, kanser seperti kanser kulit, payudara dan kolon dan pelbagai lagi penyakit kronik.

e) Karotene

Minyak Zaitun Extra Virgin mengandungi beta karotene (pro-vitamin A) yang dapat membantu memperbaiki penyakit mata seperti katarak.

f) Lemak Mono Tak Tepu

Minyak Zaitun Extra Virgin mengandungi lemak mono tidak tepu yang bertindak:

  • Menggantikkan lemak tepu yang tidak sihat dan hasilnya menggalakkan penurunan berat badan,
  • Mengimbangi kadar koelstrol dalam darah

g) Emollien

Emollien adalah sebatian pelincir di dalam minyak zaitun yang terdiri daripada Asid Oleik, Asid Palmitik dan Squalene. Ia bertindak sebagai perapi dan pelembap yang amat baik untuk kesihatan kulit kepala serta melembutkan dan melebatkan rambut.

Olivie Plus 30x juga membantu mengatasi kulit kering dan melembapkan kulit. Minyak zaitun secara alami seperti minyak yang dibuat khas oleh kulit, sehingga mudah diserap dengan baik ke dalam kulit.

Minyak zaitun biasanya tidak menyebabkan alergi,akan tetapi disarankan untuk tidak dioleskan ke kulit yang berjerawat. Dan menurut salah satu penelitian, minyak zaitun bahkan dapat membantu melindungi tubuh dari serangan kanser kulit.

Antioksidan dan anti-inflamasi yang ada dalam minyak zaitun diduga dapat membuat kulit menjadi halus dan lebih berseri. Selain dioleskan ke kulit, mengamalkan minyak zaitun juga dapat memberi manfaat antioksidan yang tinggi dan membantu menghalang radikal bebas dan mengurangi keradangan kulit yang mempengaruhi kerutan dan kekencangan kulit.

 

8. Apakah Manfaat Yang Diperolehi Bila Amalkan Olivie Plus 30x

Segala khasiat dan keistimewaan sebenarnya sudah cukup untuk meyakinkan kita bahawa memang ianya sangat baik untuk diamalkan dalam penjagaan kesihatan mahupun mengubati sesuati penyakit. Jika dikaji dari sudut nutrisi ianya merupakan salah satu lemak sihat yang sememangnya bagus untuk kesihatan. Jom kita lihat apa maklumbalas serta pengalaman mereka yang dah amalkan Olivie Plus 30x ini.

Penerimaan dan kesan terhadap individu mungkin berbeza. Antara faktor tersebut ialah amalan pemakanan harian, jantina, umur, tempoh menghidapi sesuatu masalah, kadar metabolisme dan lain-lain.

Perlu diingati bahawa, pengambilan air masak dalam sehari haruslah mencukupi bagi menyokong sistem badan untuk berfungsi dengan baik.

Masalah kolesterol tinggi

Masalah Psioriasis

Masalah Eczema

Masalah Cyst/Fibroid/Senggugut

Masalah period tidak stabil

Masalah kencing manis

Masalah pernafasan

Masalah gastrik

Masalah kanser

“Sebatian Minyak Zaitun Membunuh Sel-Sel Kanser Dalam Tempoh Sejam: Oleocanthal Sangat Berkuasa”

Satu kajian saitifik yang sahih dan terkini oleh Rutgers University dan Hunter College telah menunjukkan keberkesanan molekul oleocanthal. OLIVIE Plus 30x mengandungi 30 kali ganda oleocanthal berbanding minyak-minyak zaitun “extra-virgin” yang lain. Untuk maklumat lanjut berhubung dengan kajian ini, sila ikuti pautan berikut.

 

Dapatkan Olivie Plus 30x sekarang!. klik di sini untuk order.

 

Arkib

Kategori

Subscribe to Blog via Email

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts and promotions by email.

© - MRozie Holdings Sdn Bhd. Hakcipta Terpelihara.